Innlandsstatistikk markerer FNs internasjonale barnedag 20. november med å spre kunnskap om mobbing på skoler i Innlandet.
Barnekonvensjonen stadfester at alle barn har rett til beskyttelse mot diskriminering, å bli hørt og bli tatt hensyn til.
Kunnskap om mobbing er viktig for å jobbe med forebyggende tiltak og øke inkludering.
Mest mobbing blant de yngste
Utdanningsdirektoratet gjennomfører hvert år en undersøkelse om elevenes skole- og læringsmiljø kalt
Mobbing på skolen er mest utbredt blant de yngste elevene
Mostphotos
Elevundersøkelsen. I undersøkelsen svarer elever i grunnskolen i 5.–10. trinn på spørsmål, blant annet om de har opplevd å bli mobbet.
Resultater fra Elevundersøkelsen i skoleåret 2023-24 viser at mobbing på skolen er mest utbredt blant de yngste elevene.
I 5. trinn svarer 16 % av elevene i Innlandet at de har blitt mobbet på skolen. I de høyere trinnene er andelen lavere. Blant elever i 10. trinn svarer 10 % at de har blitt mobbet.
Andel elever i Innlandet som har opplevd å bli mobbet på skolen, skoleår 2023-24:
• 5. trinn: 17 %
• 6. trinn: 13 %
• 7. trinn: 13 %
• 8. trinn: 11 %
• 9. trinn: 12 %
• 10. trinn: 10 %
Økt mobbing på alle trinn
Andelen elever i Innlandet som sier de har opplevd mobbing på skolen, økte fra skoleåret 2022-23 til skoleåret 2023-24. Dette er tilfellet på alle årstrinn fra 5.–10. trinn.
Økningen var høyest blant de yngste elevene, fra 11 % til 17 % av elever i 5. trinn. Tall for hele landet, viser at det samme mønsteret gjelder på landsbasis.
Mobbet av voksne på skolen
Elevundersøkelsen forsøker å måle omfanget av ulike typer mobbing på skolen. Elevene blir spurt om mobbingen var fra andre elever, fra voksne på skolen, og/eller om mobbingen har foregått digitalt.
Resultatene tilsier at det er mer vanlig å oppleve mobbing fra andre elever på skolen, enn fra voksne på skolen. Det er likevel elever som svarer det sistnevnte.
Andel elever som svarer at de har opplevd å bli mobbet av voksne på skolen, er høyest i 9. og 10. trinn, med 4 %.
Resultatene fra undersøkelsen tilsier at en del av mobbingen på barne- og ungdomsskolene i Innlandet foregår digitalt, men at mye foregår også utenfor skjermen.
Ikke signifikante forskjeller mellom jenter og gutter
Det er ingen statistisk signifikante forskjeller mellom jenter og gutter når det gjelder andel som har opplevd å bli mobbet på barne- og ungdomsskoler i Innlandet.
Blant elever i 6.–8. trinn er det en litt høyere andel jenter som oppgir å ha blitt mobbet på skolen, enn gutter. I 5. og 10. trinn er det derimot motsatt.
Store samfunnsmessige konsekvenser
Mobbing har store konsekvenser for de berørte og for samfunnet.
Å bli utsatt for mobbing har sammenheng med dårligere prestasjoner på skolen og økt skolefravær.
Forskning viser også at å bli utsatt for mobbing øker risikoen for helseproblemer og sosiale vansker. Dette kan blant annet være i form av nedsatt selvtillit, ensomhet, emosjonelle plager som depresjon og angst, selvmordsforsøk, atferdsproblemer og rusmiddelbruk.
Om undersøkelsen
Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får mulighet til å uttrykke sine meninger om læring og trivsel i skolen.
Det er obligatorisk for skoleeier å gjennomføre Elevundersøkelsen for elever på 7. trinn, 10. trinn og vg1 i høstsemesteret. I tillegg kan skolene velge å gjennomføre undersøkelsen på flere trinn, og har mulighet til å invitere elever fra 5. trinn til og med vg3 til å delta.
Det er frivillig for elevene å delta i undersøkelsen, og de kan velge å hoppe over spørsmål.
Utdanningsdirektoratet er ansvarlige for Elevundersøkelsen. Se mer informasjon på udir.no.
Breivik, K., Bru, E., Hancock, C., Idsøe, E. C., Idsøe, T., & Solberg, M. E. (2016). Å bli utsatt for mobbing – en kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak. Læringsmiljøsenteret, Uni Research
FN-sambandet (2024). Barnekonvensjonen. Hentet 18.11.2024 fra fn.no
Utdanningsdirektoratet. Elevundersøkelsen – resultater. Hentet 12.11.2024 fra udir.no